Roata este ansamblul unei jante format dintr-un inel pentru a sustine anvelopa si discul care face posibila fixarea rotii de butuc.
Fiecare dintre cele doua parti poate avea forme si dimensiuni diferite.
Discul poate fi demontabil sau sudat pe inelul jantei, ceea ce nu modifica eficienta jantei, dar permite mai putine configuratii posibile atunci cand este sudat. Janta este un element esential, deoarece suporta greutatea tractorului si transmite cuplul motor anvelopei, apoi solului.
Trebuie sa fie dimensionat proportional, tinand cont de greutatea tractorului dvs. cu instrumentele sale si de puterea motorului dvs. Daca nu, exista riscul ca janta sa se rupa.
Motorul transmite eficient cuplul jantei, metalul jantei este supus unei forte de rotire care este suportata de grosimea metalului din janta si, daca este prea subtire sau nepotrivit fortelor combinate ale cuplului motorului si ale greutate, se poate crapa. Ceea ce este important de retinut este ca discul de janta este insurubat pe ax la nivelul butucului, dar acest lucru nu se aplica rotii, care este fixata pe janta doar prin presiunea aplicata pe zona de contact dintre talonul anvelopei si scaunul talonului pe janta.
Scopul moletului de sub talon este de a preveni alunecarea anvelopei pe janta. Cu toate acestea, daca acest lucru se intampla totusi, moletul va incepe sa distruga cauciucul scaunului talonului, apoi va sfarsi prin a deteriora firul talonului, ducand la inlocuirea obligatorie a anvelopei.
Alunecarea anvelopei poate aparea in principal daca exista un cuplu prea mare sau daca anvelopa nu este montata corect (dimensiuni incompatibile ale anvelopei si ale jantei).
Iata care sunt motivele care provoaca alunecarea anvelopelor:
–Variatia diametrului interior al anvelopei sau dimensiunea anvelopei nu este potrivita pentru janta.
Diametrul exterior al jantei variaza sau scaunul jantei nu corespunde specificatiilor anvelopei.
–Janta lustruita sau vopsita, adesea pentru a preveni rugina. In realitate, rugina nu este o problema majora asupra moletului daca este solid si curat, poate ajuta chiar sa se prinda si cordonul, ceea ce nu este cazul daca moletul este saturat cu vopsea.
–Utilizarea unui lubrifiant necorespunzator in timpul montarii anvelopei (se pot folosi uleiuri vegetale sau animale, dar niciodata antigel, benzina, eter, siliciu, ulei, grasime sau orice alt lubrifiant pe baza de petrol si nici ceva care ramane alunecos dupa utilizare).
–Moleta care a devenit uzata sau rotunjita in timp.
–Presiune insuficienta de umflare care reduce cantitatea de suprafata de contact dintre anvelopa si janta.
–Alunecarea jantei poate creste si ca urmare a cererii mari de cuplu.
Exista multe tipuri de jante, dar exista 3 profile care sunt cele mai frecvent utilizate: jante W, DW si TW, aceste litere corespunzand formei specifice a jantei de pe inel chiar inainte de pozitia talonului.
Aceasta denumire este total independenta de tipul si forma discului central care poate fi insurubat, partial sudat sau complet sudat, cu diferite diametre ale butucului.
W, DW, TW… etc. parametrii de proiectare a jantei au fost stabiliti de organizatiile de standardizare (cum ar fi ETRTO), in timp ce nu au fost luate prevederi de acest tip pentru discuri, ale caror caracteristici variaza considerabil de la un producator de tractor sau roti la altul.
Janta cu un singur godeu, W: Acesta este un model vechi care incepe sa fie inlocuit cu janta cu forma dubla cu godeu pentru anvelopele mari sau medii, deoarece pentru modelul W, montarea celui de-al doilea talon de sarma este mai dificila. Acest model este mai putin rezistent decat modelele mai recente. Cu toate acestea, janta W este inca potrivita pentru jante de dimensiuni mici, pentru care nu exista modele DW sau TW pe piata.
Janta cu forma dubla, DW: acest design este cel mai des folosit in prezent, deoarece este mai robust decat modelul W si este mai usor de utilizat in timpul operatiunilor de montare si instalare. Permite mai multe posibilitati pentru disc.
Forma TW este un design care creste in popularitate; ofera o rezistenta structurala suplimentara, iar forma sa faciliteaza montarea pe masura ce anvelopa aluneca mai progresiv peste cele trei trepte la punerea talonului la loc.
O anvelopa agricola de calitate de la pieseagricoleconst.ro este conceputa pentru a va permite sa lucrati mai bine. Se caracterizeaza printr-un anumit numar de criterii precum forma sau materialele sale de fabricatie.
Structura unei anvelope agricole high-end este alcatuita din mai multe elemente:
Carcasa: aceasta presupune un ansamblu paralel de fire textile sintetice din raion care poate contine mai multe straturi. Rolul acestuia este de a rezista la sarcina suportata de anvelopa agricola, de a mentine presiunea aerului, de a absorbi socurile si de a asigura confortul.
Straturi de stabilizare transversala: acestea sunt straturi suplimentare dispuse in diagonala pe partea superioara a carcasei. Rolul lor este de a stabiliza anvelopa protejand in acelasi timp carcasa impotriva oricaror taieturi externe. Acestea asigura capacitati bune de directie.
Tijele: aceste inele metalice intaresc carcasa la nivelul legaturii cu janta. Rolul lor este de a asigura cea mai buna transmisie a tractiunii intre anvelopa si janta in timp ce se rigidifica talonul.
Flancurile: aceasta este partea laterala a anvelopei, acoperita in intregime cu cauciuc pentru a proteja impotriva daunelor externe. De asemenea, au o capacitate de absorbtie a socurilor si asigura stabilitatea laterala a anvelopei.
Banda de rulare: acest strat de cauciuc gros acopera intreaga suprafata exterioara a anvelopei; este turnat in timpul procesului de vulcanizare pentru a crea forma urechilor.
Schimbarea jantelor poate imbunatati productivitatea lucrand cu anvelope mari cu un volum mare de aer, ceea ce face posibila utilizarea unor instrumente mai mari si mai grele fara a compacta solul.